ölet eller ölen?

Nu kommer jag tillbaka till det här inlägget.

Nu skriver jag av en bok vid namn "Hur ska det heta" av Gösta Åberg.

"öl
Säger man det här ölet är gott uttalar man sig om ölsorten över huvud taget, men säger man den här ölen var god menar man den flaska, burk eller över huvud taget "portion" öl som för tillfällt är aktuell. Menar man öl i största allmänhet eller en viss sort så heter det fortfarande ölet. Man beställer ju också en kaffe och en te fast det heter ett kaffe och ett te".

Det där med att man säger "en te" låter bara fel. Men allt annat låter ganska rätt i mina öron.
Då har vi den saken avklarad.


svar på josé: Ja, jag säger till när jag blir klar med svenskan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0